میراث فرهنگی

محوطه ایلخانی در کاوش‌های باستان شناسی سد مراش زنجان کشف شد

مجله فلکس مگ

معاون میراث‌فرهنگی استان زنجان گفت: محوطه ایلخانی در کاوش‌های باستان شناسی سد مراش در زنجان کشف شد.

به گزارش سَس نیوز، محمدرضا محمدپور گفت: کاوش باستان‌شناسی محوطه MC۰۰۵ (کوره سفالگری) در محدوده سد مراش شهرستان ماهنشان آغاز شده و تا پایان دی ماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: محوطه باستان شناسی سد مراش با توجه به شواهد و یافته‌های سطحی در سال ۱۳۹۳ کشف شد و در سال ۱۳۹۸ برای اولین بار توسط پژوهشگاه باستان شناسی در محوطه مراش شش به انجام رسید و اشیایی که از این کاوش به‌دست‌آمده مربوط به دوره اشکانی بود.

محوطه ایلخانی در کاوش‌های باستان شناسی سد مراش زنجان کشف شد

معاون میراث‌فرهنگی استان زنجان افزود: دوره دوم کاوش‌های باستان‌شناسی سد مراش شهرستان ماهنشان با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در محوطه شماره پنج شهرستان ماهنشان آغاز شده است و بر اساس کاوش‌های انجام شده این ترانشه مربوط به دوره ایلخانی است که توسط تیم باستان شناسی پژوهشگاه باستان شناسی تهران به سرپرستی شقایق هورشید در حال کاوش است که به زودی نتایج کامل این کاوش اعلام خواهد شد.

محمد پور افزود: محوطه مراش ۶ که در بین اهالی روستا و به واسطه‌ی قرار گرفتن آن در ابتدای دره جن، با نام محوطه جن دره سی شناخته می‌شود، حدوداً در ۵۰۰ متری جنوب غربی روستای مراش، یک کیلومتری ساخت گاه سد و در دره رودخانه حلب قرار گرفته است.

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عناوین محبوب

بالا